הליכי מינוי פגומים, מכרז מכור ושחיתות בחברות ממשלתיות

רכבת ישראל תפצה עובד שהפסיד במכרז בעייתי

רכבת ישראל תבטל את תוצאות המכרז למינוי מנהל מוסך תפעולי, תפרסם לאלתר מכרז חדש, ותשלם פיצוי של 150 אלף שקל לעובד החברה בתוספת 30 אלף שקל הוצאות משפט. כך קבע שלשום בית הדין האזורי לעבודה בחיפה.

ראשית הדברים במאי 2013, אז מונה אייל גור כסגן מנהל מתחם הקישון, מוסך תפעולי שמעסיק עשרות עובדים. המינוי הוגדר כזמני עד שיפורסם ויסתיים המכרז לאיוש קבוע.

 

רכבת ישראל

רכבת ישראל צילום: דוברות רכבת ישראל

בית הדין לעבודה חידד בפסק הדין כי ההחלטה על מינויו של גור שמונה חודשים לפני פרסום המכרז "מעלה תמיהות רבות". בפסק הדין מצוין כי מנהלת משאבי אנוש ברכבת, יפעת לוי מאייר, הסבירה שהיא החליטה על המינוי "לאור בקשתו של מר לביא, סמנכ"ל חטיבת נייד ברכבת", והעידה כי לביא טען שהוא "מכיר את עבודתו של מר גור וחשב שהוא יכול להתאים לתפקיד" – אף שהוא אינו מהנדס ואין לו רקע מקצועי בתחום.

במקביל למינויו של גור פרסמה רכבת ישראל מכרז למציאת עובד קבוע לתפקיד מנהל המוסך. למכרז הראשון, שפורסם במהלך שנת 2013, ניגשו כעשרה אנשים, בהם גם מהנדסים והנדסאים. שלושה מועמדים בלבד עברו את שלב המיונים, אך בשלב הסופי נפסלו כולם.

הרכבת פרסמה מכרז שני בפברואר 2014, שבו הפחיתה את תנאי הקבלה, בהם רמת ההשכלה הדרושה – מהנדסאי לבגרות מלאה בלבד. כמו כן, הושמטה הדרישה ל־15 שנות ותק בניהול מתחם אחזקה.

אחד העובדים שניגשו למכרז השני היה דוד אסולין. משלא זכה במכרז, הוא בדק מדוע נפסל, מאחר שעמד לכאורה בכל תנאי הסף שנקבעו. לכן בחר אסולין לעתור לבית הדין לעבודה באמצעות עו"ד אהוד שילוני כנגד ההחלטה למנות את גור, בטענה שהמכרז השני הותאם לפי מידותיו.

מהרכבת נמסר בתגובה ש"החברה לומדת את פסק הדין לעומקו ובוחנת את האפשרויות העומדות לפניה, ובכלל זה ערעור לבית הדין הארצי לעבודה ובקשת עיכוב ביצוע פסק הדין".